برای دیدن این تصاویر زیبا اینجا...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسین خانی ( چهارشنبه 85/11/11 :: ساعت 8:54 صبح )
برای خواندن جوکها به ادامه مطلب مراجعه کنید
ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسین خانی ( چهارشنبه 85/11/11 :: ساعت 8:49 صبح )
شهادت مظلومانه سید الشهدا و یارانش در کربلا،تاثیر بیدارگر و حرکت آفرین داشتو خونی تازه در رگهای جامعه اسلامی دواند و جو نامطلوب را شکست و امتدادهای آنحماسه،در طول تاریخ،جاودانه ماند.حتی در همان سفر اسارت اهل بیت نیز تاثیراتسیاسی این حادثه در اندیشههای مردم آشکار شد.گروهی از اسرا را که به شام میبردند،چون به تکریت رسیدند، مسیحیان آنجا در کلیساها جمع شدند و به نشان اندوه بر کشتهشدن حسین«ع»،ناقوس نواختند و نگذاشتند آن سربازان وارد آنجا شوند.به شهر«لینا»
نیز رسیدند.مردم آنجا همگی گرد آمدند و بر حسین و دودمانش سلام و درود فرستادند وامویان را لعن کردند و سربازان را از آنجا بیرون کردند.چون خبر یافتند که مردم«جهینه»
هم جمع شدند تا با سربازان بجنگند وارد آن نشدند.به قلعه«کفر طاب»رفتند،به آنجا نیزراهشان ندادند.به حمس که وارد شدند،مردم تظاهرات کردند و شعار دادند:«اکفرا بعدایمان و ضلالا بعد هدی؟»و با آنان درگیر شدند و تعدادی را کشتند. (6) برخی از تاثیراتحماسه عاشورا از این قرار است:
1-قطع نفوذ دینی بنی امیه بر افکار مردم2-احساس گناه و شرمساری در جامعه،بخاطر یاری نکردن حق و کوتاهی درادای تکلیف3-فرو ریختن ترسها و رعبها از اقدام و قیام بر ضد ستم4-رسوایی یزیدیان و حزب حاکم اموی5-بیداری روح مبارزه در مردم6-تقویت و رشد انگیزههای مبارزاتی انقلابیون7-پدید آمدن مکتب جدید اخلاقی و انسانی(ارزشهای نوین عاشورایی و حسینی)
8-پدید آمدن انقلابهای متعدد با الهام از حماسه کربلا9-الهام بخشی عاشورا به همه نهضتهای رهایی بخش و حرکتهای انقلابی تاریخ10-تبدیل شدن«کربلا»به دانشگاه عشق و ایمان و جهاد و شهادت،برای نسلهایانقلابی شیعه11-به وجود آمدن پایگاه نیرومند و عمیق و گسترده تبلیغی و سازندگی در طولتاریخ،بر محور شخصیت و شهادت سید الشهدا«ع»
از نهضتهای شیعی پس از عاشورا،میتوان«انقلاب توابین»،«انقلاب مدینه»،«قیاممختار»،«قیام زید»،و...حرکتهای دیگر را نام برد.برای توضیح بیشتر،به مدخل خاصهر یک از این نهضتها در همین مجموعه مراجعه شود.تاثیر حماسه عاشورا را درانقلابهای بزرگی که در طول تاریخ، بر ضد ستم انجام گرفته،چه در عراق و ایران و چه درکشورهای دیگر،نباید از یاد برد.«فرهنگ شهادت»و انگیزه جهاد و جانبازی که درانقلاب اسلامی ایران و هشتسال دفاع مقدس در جبههها جلوهگر بود،گوشهای از اینتاثیر پذیری است.شعار«نهضت ما حسینیه،رهبر ما خمینیه»که در مبارزات ملت مسلمانایران بر ضد طاغوت طنین افکن بود و نیز شور حسینی جبهههای رزم ایران،گواه روشنتاثیر گذاری کربلا در قرنها پس از آن حماسه مقدس است.یکی از نویسندگان محقق،نتایج نهضت کربلا را عبارت میداند از:
1-پیروزی مساله اسلام و حفظ آن از نابودی2-هزیمت امویان از عرصه فکری مسلمین3-شناخت اهل بیت بعنوان نمونههای پیشوایی امت4-تمرکز شیعه از بعد اعتقادی بر محور امامت5-وحدت صفوف شیعه در جبهه مبارزه6-ایجاد حس اجتماعی در مردم7-شکوفایی موهبتهای ادبی و پدید آمدن ادبیات عاشورایی 8-منابر وعظ و ارشاد،به عنوان وسیله آگاهانیدن مردم9-تداوم انقلاب بصورت زمینه سازی نهضتهای پس از عاشورا (7) حادثه کربلا،گشاینده جبهه اعتراض علیه حکومت امویان و سپس عباسیان شد،چه بهصورت فردی که روحهای بزرگ را به عصیان و افشاگری واداشت،و چه به شکلمبارزههای گروهی و قیامهای عمومی در شهری خاص یا منطقهای وسیع. (8)
خون او تفسیر این اسرار کرد ملتخوابیده را بیدار کرد (9)
امت عاشورایی
«عاشورا»در متن زندگی شیعه و در عمق باورهای پاک او جریان داشته و«نهضت کربلا»،در طول چهارده قرن،با کوثری زلال و عمیق،سیراب کنندهجانها بوده است.
هم اکنون نیز عاشورا،کانونی است که میلیونها دایره ریز و درشت از ارزشها،احساسها، عاطفهها،خردها و ارادهها بر گرد آن میچرخد و پرگاری است کهعشق را ترسیم میکند.
بی شک،محتوای آن حماسه عظیم و انگیزهها و اهداف و درسهایش یک«فرهنگ»غنی و ناب و الهام بخش را تشکیل میدهد و در حوزه وسیع تشیع ودلباختگان اهل بیت،کوچک و بزرگ و عالم و عامی،همواره با«فرهنگ عاشورا»
زیسته،رشد کرده و برای آن جان باختهاند،تا آنجا که در آغاز تولد،کام نوزاد را باتربتسید الشهدا«ع»و آب فرات بر میدارند و هنگام خاکسپاری،تربت کربلاهمراه مرده میگذارند و در فاصله ولادت تا مرگ هم به حسین بن علی«ع»عشقمیورزند و برای شهادتش اشک میریزند و این مهر مقدس،با شیر وارد جانمیشود و با جان به در میرود. ضرورت کار در باره نهضت کربلا،تاکنون بسیار نوشته،سروده و تحقیق شده است وصاحبان فکر و قلم از زوایای مختلف و با دیدهای گونهگون به این حماسهنگریستهاند،بگونهای که مجموعه آثار مربوط به قیام کربلا و مسائل جنبی آن،کتابخانه عظیمی را تشکیل میدهد،اما...همچنان زمینه و میدان برایپژوهش و عرضههای جدید در این باره باز است.بقول«صائب»:
یک عمر میتوان سخن از زلف یار گفت×در بند آن مباش که مضمون نمانده استهدف از تدوین این فرهنگنامه،آن بوده که یک مجموعه یک جلدی،فشرده،دم دست و کار بردی،حاوی لازمترین دانستنیها پیرامون موضوعاتیکه به آن نهضت جاوید چه در عصر حادثه،چه زمانهای پس از آن تا امروز مربوطمیشود،ارائه گردد.از این رو مدخلهای کتاب که به ترتیب الفباست،اشخاص،گروهها،جاها،کتابها،اصطلاحات،سنتها،شعایر،تعالیم مکتبی و محورهایدیگر را که به نحوی در ارتباط با فرهنگ عاشوراستشامل میشود.
در باره اغلب عنوانهای این فرهنگنامه میتوان مقاله مبسوط،حتی جزوه وکتاب نوشت-آنگونه که نوشتهاند-لیکن هدف این بوده که در حداقل عبارات ودور از شرح و بسط غیر ضروری و قلمفرسایی،مفیدترین آگاهیهای لازم بهخواننده داده شود.ناگفته نماند در برخی عناوین هم در منابع مختلف مطلبچندانی به دست نمیآید،بخصوص پیرامون بعضی از شهدای کربلا.از این روآگاهیهای داده شده گاهی بسیار اندک و احیانا غیر کافی است.
تدوین و ارائه یک دایرة المعارف کامل و شامل،که به چندین مجلد قطوربالغ گردد،کار یک گروه،آن هم در چند سال و با امکانات پژوهشی گسترده است(همچنانکه طبق اطلاع نگارنده،برخی مراکز در تهران،قم و مشهد چنینانگیزه و انگارهای دارند و به کار مشغولند)و سالها باید انتظار کشید تا آن تلاشهابه ثمر برسد و فیشها کتاب شود.
اگر در این کتاب با برخی کاستیها روبرو شوید،آن را به حساب فردی بودنکار بگذارید.در عین حال از تذکرات و پیشنهادهای اهل نظر در تکمیل این مجموعه،مشتاقانه استقبال میشود.
امید میرود این اثر برای همه شیفتگان اهل بیت عصمت«ع»که دل در گروعشق ابا عبد الله«ع»دارند و سر بر آستان ولای او میسایند،بویژه فرهنگیان،نسل جوان کتابخوان،مبلغان، سروران روحانی،مداحان و ذاکران،بسیجیانعاشورایی و امتحزب الله مفید باشد.
نظام ارتباطی یکی از مزایای این فرهنگ نامه آن است که در پایان اغلب مطالب مربوط بههر عنوان،با«فلش»به کلماتی ارجاع داده شده که آنها در این کتاب مورد بحثقرار گرفته است.با مراجعه به مدخلهای مشابه و نزدیک به هم یا مرتبط،میتوانید اطلاعات بیشتری به دست آورید.مثلا در آخر«اهل بیت»چنین آمدهاست«-عترت،بنی هاشم»و در آخر«تربت»آمده است: «-بوی سیب،تسبیح تربت،چاووش خوانی،فرات»که به هر کدام از آنها مراجعه شود مطالبیمرتبط با موضوع تربت دیده میشود.ایجاد این«نظام ارتباطی»بین مدخلها،بهره وری خواننده را از کتاب افزایش میدهد.
مدخلهای ارجاعی تعدادی از مدخلها نیز با فلش به مدخل دیگری ارجاع داده شده است، مانند:
خون خداباب الحوائجپیروزیدفن اجساد شهداکه باید مطلب را در عنوان دوم جستجو و مطالعه کرد.
منابع جنبی یکی از راههای«ماخذ شناسی»در باره موضوعات مختلف،دقت در کتابنامه و فهرست منابعی است که در پایان کتابها و مقالات یا در ذیل صفحاتارائه میشود.در این مجموعه،در پا نوشت صفحات علاوه بر ماخذ مطالب،گاهی کتابها و منابع دیگری نشانی داده شده است که برای علاقهمندان تحقیقو مطالعه بیشتر سودمند است.البته نام این کتابها در فهرست منابع پایانکتاب،نیامده است،زیرا اغلب جنبه معرفی داشته نه آنکه چیزی از آنها نقلشده باشد،مثل آنچه در پاورقی مدخلهای وقف،عبد الله بن عباس،فسادبنی امیه،کوفه، مدایح و مراثی،ادبیات عاشورا،اصحاب امام حسین«ع»و...آمدهاست.
فهرست موضوعی گرچه پیشنهاد برخی آن بود که این مجموعه،فصل فصل موضوع بندی وتنظیم شود،ولی به نظر رسید ترتیب مطالب بر اساس الفبایی عنوانها،خوانندهرا زودتر به موضوع مورد نظر میرساند.برای مطالعه و باز یافتن موضوعاتخاص نیز،فهرستی از همه مدخلهای مطرح شده در کتاب،در پایان آمده کهبصورت موضوعی تنظیم شده است. موضوعات آن فهرست اینهاست:اشخاص،موضوعات و مفاهیم،جاها و شهرها،ابزار و وسائل، حادثهها،اشیاء و پدیدهها،اصطلاحات،کتابها،گروهها.
امید است این تلاش کوچک،مورد قبول خداوند و عنایت ابا عبد اللهالحسین«ع»قرار گیرد و کمترین ادای دین به پیشگاه آن مولای کریم و خدمتیناچیز در مسیر احیاگری نسبت به آن حماسه ماندگار و ترویج«فرهنگ عاشورا» به شمار آید.